1. H αγορά ενός χειροποίητου χαλιού δεν είναι εύκολη, αλλά είναι συναρπαστική.
2. Το χειροποίητο χαλί δεν είναι μια απλή τέχνη , είναι υψηλή τέχνη.
3. Συγκεκριμένα, το χειροποίητο χαλί δεν είναι μια τέχνη, είναι ένας συνδυασμός τεχνών.
4. Το χειροποίητο χαλί ζει μαζί μας.
5. Η επιλογή του χειροποίητου χαλιού είναι θέμα καθαρά προσωπικό.
6. Ωραίο χειροποίητο χαλί είναι αυτό που μας εκφράζει και ταιριάζει στην αισθητική μας.
7. Το χειροποίητο χαλί είναι σίγουρα μια έμπνευση για τον κατασκευαστή. Πάρει, όμως να είναι και για τον αγοραστή.
8. Όπως λένε οι παλιοί, πρέπει να υπάρχει εμπιστοσύνη στον γουναρά στον χρυσοχόο και στον χαλά.
9. Δεν υπάρχει κακό χειροποίητο χαλί. Υπάρχει κακή αγορά ή κακή πώληση.
10. Τα χειροποίητα είναι μια επένδυση στο χώρο και το χρόνο.
11. Τα χειροποίητα χαλιά σήμερα δεν είναι ακριβά σε σχέση με την αξία κατασκευής και την διαχρονικότητα τους.
12. Στη διάρκεια ζωής ενός νοικοκυριού , η αγορά χαλιού αντιστοιχεί σε 1 ½ μόλις φορά . Συνεπώς, επειδή η αγορά ενός χειροποίητου χαλιού δεν είναι συχνή υπόθεση, σημασία οφείλουμε να δίνουμε στη σωστή πληροφόρηση, και στη συλλογή και σύγκριση στοιχείων.
13. Στην αξία του χειροποίητου χαλιού συνυπολογιζονται 11 τουλάχιστον παράγοντες: προέλευση, σχέδιο, χρώματα, απόδοση, κόμποι, αντικατάσταση , διάσταση, παλαιότητα , γνησιότητα κατασκευής, εμπορευσιμότητα.
14. Ονόματα και ποιότητες εκφράζουν συγκεκριμένες προδιαγραφές.
15. Κάθε οικογένεια κατασκευής έχει τα ίδια χαρακτηριστικά και dna και η διατήρηση αυτών με τα χρονιά εδραιώνει την ονομασία προέλευσης.
16. Τα χειροποίητα χαλιά πρέπει να δηλώνονται με την πραγματική τους προέλευση.
17. Τοπωνυμία βάφτισαν τις ποιότητες των χαλιών.
18. To ποιοτικά γνήσιο χαλί είναι αυτό που έχει βαφτιστεί από την ομώνυμη πόλη ή τον τόπο κατασκευής του, πχ. Nain από το Nain της Περσίας.
19. H Μπουχάρα είναι πόλη στο Ουζμπεκιστάν (φυλή τουρκεμένων) στην πρώην σοβιετική ένωση.
20. Το Ταμπρίζ είναι στο βόρειο Ιράν (Ταυρίδα, φυλή Azeri).
21. Θιβέτ λέγεται η θηλιά που παίρνει γυρνώ από μια βέργα κατά την διάρκεια της ύφανσης. Η θηλιά αυτή μετά κόβεται και δημιουργεί το πέλος.
22. Στα νομαδικά συγχωρούμε πιο εύκολα τυχόν ελλείψεις στην κατασκευή.
23. Τα μοτίβα των σχεδίων εκφράζουν τοπογραφικά χαρακτηριστικά, έχουν συμβολικό χαρακτήρα και αποδίδουν ήθη και έθιμα.
24. Στα σχεδία και στις ποιότητες που αντιγράφονται είναι απαραίτητο να δηλώνεται σωστά ο τόπος και η χώρα κατασκευής του χαλιού.
25. Η λάθος πιστοποίηση είναι ο χειρότερος εχθρός του χειροποίητου χαλιού.
26. Υπάρχουν οριζόντιοι και κάθετοι αργαλειοί.
27. Οριζόντιους αργαλειούς συναντούμε πιο συχνά στους νομάδες, ενώ κάθετους αργαλειούς βρίσκουμε κυρίως σε οργανωμένες ταπητουργίες.
28. Κανένα χαλί δεν μπορεί να είναι δίδυμο με κάποιο άλλο. Το ίδιο σχέδιο υφασμένο από 2 διαφορετικούς υφαντές θα έχει τον γραφικό χαρακτήρα του καθενός ξεχωριστά.
29. Στις νομαδικές κατασκευές το σχέδιο μπορεί να είναι έμπνευση στο μυαλό του υφαντή/ τριας.
30. Στις οργανωμένες ταπητουργίες ο/ η υφαντής/ τρια διαβάζει το σχέδιο σαν να διαβάζει νότες στο πεντάγραμμο.
31. Μονό/ διπλό/ τριπλό μενταγιόν, επαναληπτικά ασύμμετρα, προσευχής, απεικονίσεις και προσωπογραφίες, αλλά και θέματα με εικόνες συναντάμε στα σχέδια των χαλιών.
32. Τα σχέδια αποτυπώνονται συνήθως σε μιλιμετρέ (χαρτί με τετραγωνάκια, κάθε τετραγωνάκι και ένας κόμπος).
33. Τα χειροποίητα κιλίμια δουλεύονται με μια εξαιρετικά αξιοθαύμαστη τεχνική.
34. Το τραγούδι συνόδευε πολύ συχνά την δουλειά της ύφανσης από τις ίδιες της υφάντριες.
35. Οι γυναίκες υφάντριες πληρώνονταν λιγότερα χρήματα από τους άνδρες.
36. Στην πίσω πλευρά του χαλιού, εκτός των άλλων, αποτυπώνεται o χαρακτήρα του/της υφαντή/τριας, αλλά και η διάθεσή του κατά την διάρκεια της μέρας.
37. Στην πίσω πλευρά μπορούμε να δούμε τα λάθη ή τις ατέλειες της ύφανσης.
38. Στην πίσω πλευρά μετράμε τους κόμπους. (ένα τετραγωνικό εκατοστό χ 10000 μας δίνει ένα στοιχείο για των αριθμό των κόμπων ανά τετραγωνικό μέτρο. Πχ 4χ6=24 χ 10000 = 240000 μ2).
39. Χρειάζεται περίπου ένας μήνας για να υφανθεί ένα τετραγωνικό μέτρο του χαλιού (δηλαδή τέσσερις μήνες για 4 τετραγωνικά χαλί σαλονιού 170χ240, δουλεύοντας 8ωρο μόνο για ύφανση).
40. Μόλις τελειώσει το χαλί από την ύφανση και κατέβει από τον αργαλειό, το σχέδιο είναι δυσδιάκριτο και η υφή πολύ σκληρή.
41. Το φινίρισμα, το κούρεμα και το πλύσιμο, είναι οι φάσεις που θα αναδείξουν ή όχι τελικά το χαλί και θα του δώσουν την τελική του μορφή.
42. Αφήστε την φύση της χειροποίητης κατασκευής με τα όμορφα λάθη ή και ατέλειες να αναδείξει την μοναδικότητα του χαλιού σας.
43. Μόλις 8 στους 100000 γνωρίζουν την τέχνη της κατασκευής ενός χαλιού: 3 από αυτούς είναι πέρσες και τούρκοι, και οι υπόλοιποι ινδοί, κινέζοι και άλλοι.
44. Η ποιότητα συνήθως δηλώνει την τεχνοτροπία κατασκευής.
45. Τα ενυπόγραφα χαλιά δίνουν ένα επιπλέον στοιχείο, πχ. Ταυτότητα του κατασκευαστή, αλλά δεν είναι απαραίτητα και πιο ακριβά.
46. Χωρίς νερό δεν μπορεί να αναπτυχτεί η ταπητουργία. Η σκληρότητα του νερού παίζει σημαντικότατο ρόλο στην εικόνα και υφή του χαλιού.